دیدبان
گزارشی از متن و حاشیه روز اول نمایشگاه کتاب تهران

کتاب رکورددار نمایشگاه/حضور متفاوت یک مداح/ دانشجویانی که اشتباه آمدند

کتاب رکورددار نمایشگاه/حضور متفاوت یک مداح/ دانشجویانی که اشتباه آمدند

* روز اول پرشور برای مخاطب کم‌رمق برای ناشران

روز اول نمایشگاه در حالی شروع شد که خبرها حاکی از استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بود. حضور کودکان دبستانی نیز این شور را تایید می‌کرد اما هنوز بسیاری از غرفه‌های یا خالی بود یا تازه در حال چینش. این در حالی است که خبرگزاری مهر گزارش داده است «41 ناشر داخلی هنوز غرفه‌هایشان را تحویل نگرفته‌اند و 28 غرفه واقع در شبستان هم تعطیل است» این نکته هم گفتنی است که روند تحویل غرفه هنوز ادامه دارد و محل سابق سالن یاس به ناشرانی اختصاص پیدا می‌کند که عناوین آنها کمتر نصاب معین بوده است. (اینجا را بخوانید)

 

* حضوری متفاوت یک مداح در نمایشگاه کتاب

سعید حدادیان را همگان به عنوان یک مداح در جامعه می‌شناسند اما او چند سالی است چهره‌ دیگری از خود به نمایش گذاشته است و در شعرسرایی نیز هنر خود را نشان می‌دهد. این بار اما مجموعه اشعار وی در نمایشگاه کتاب با عنوان «همیشه باران» از سوی موسسه شهرستان ادب عرضه شد. در این مجموعه، شعرهایی خواندنی از حدادیان در قالب غزل، قصیده، رباعی و نیمایی و در موضوعات آیینی، دفاع مقدس، عاشقانه و عارفانه گردآوری شده‌اند. (اینجا را ببینید.)

 

* خاطرات برادر رهبر هم آمد/ سایت کتاب‌های رهبری راه‌اندازی می‌شود

از مدتها پیش خبر می‌آمد که خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود و در نهایت امروز این اتفاق افتاد و کتاب به مخاطبان عرضه شد و حتی نویسندگان آن نیز در نمایشگاه حضور یافتند و گوشه‌هایی از تلاش‌هایشان را در راه تدوین این کتاب بیان کردند. (اینجا  را بخوانید)

در کنار خاطرات برادر رهبر انقلاب اعلام شد سایت تخصصی کتاب‌های رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب آغاز به کار می‌کند.در این سایت کسانی که مشترک پیگیری کتاب‌های دفتر یا کتاب‌های مربوط به رهبر انقلاب هستند، یا دیگر مراجعان سایت می‌توانند از آخرین اخبار و اطلاعات و چاپ کتاب‌های جدید باخبر شوند. ضمن اینکه قرار است این سایت بستری برای انتشار و به اشتراک گذاری فایل pdf بعضی از کتاب‌ها و فیلم و صوت‌های مرتبط با کتاب‌ها باشد. (اینجا)

 

* دانشجویان راه را اشتباه آمدند

از اتفاقات مهم امروز سرگردانی دانشجویان متقاضی بن‌کارت‌های دانشجویی بود. این عده به جای مراجعه به شعب منتخب بانک صادرات به نمایشگاه آمده بودند در حالی قرار نبود این بین‌کارت‌ها در نمایشگاه توزیع شود و حتی دراینباره اطلاع‌رسانی هم صورت گرفته بود. (اینجا)

 

* کتابی هم همچنان رکوددار است

کتاب مفاتیح الحیات سال گذشته در نمایشگاه بیست و پنجم به عنوان یک پدیده معرفی شد و در طول یکسال گذشته نیز چاپ خود را به بیش از 110 رساند در حالی که نوسانات قیمت کاغذ بسیاری از ناشران را مجبور به افزایش قیمت کتاب کرده بود اما مسئولان نشر اسراء ریالی به قیمت این کتاب اضافه نکردند و حتی برای نمایشگاه امسال نیز آن را با همان قیمت 145000هزار ریال عرضه می‌کنند. اما این کتاب در نمایشگاه کتاب امسال 6 چاپ خود را عرضه می‌کند و 30هزار نسخه از کتابی که سبک زندگی اسلامی را تببین می‌کند در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. (اینجا را ببینید)

 

* یک تلویزیون مجازی برای کتاب

 

روز اول نمایشگاه در حالی به سر آمد که منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسری کشور شبکه تلویزیونی کتاب را افتتاح کرد.

واعظی درباره این شبکه گفت: چند ماه پیش نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور درخواستی را به صداوسیما با محوریت کتاب ارائه کرد تا شبکه تلویزیونی با محوریت کتاب را داشته باشیم، با این امر موافقت شد و قرار شد در مرحله اول این شبکه در فضای مجازی فعالیت کند. شبکه تلویزیونی قرار است برنامه آموزنده در حوزه کتاب و کتابخوانی را در فضای مجازی پخش کند و این اقدام با هدف ترویج فرهنگ مطالعه مفید صورت می‌گیرد.

 

براساس این گزارش علاقه‌مندان می‌توانند برای مراجعه به این شبکه تلویزیونی کتاب به آدرسhttp://persiangulf.ir/tv/ مراجعه کنند.



منبع: فارس

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران